Доволі часто ми можемо споглядати на дорогах нашої громади таку картину: зима, холод, залишки снігу тощо – а водночас із цим, відбувається асфальтування, точніше – ремонтні роботи асфальтного покриття. Мабуть неодноразово більшості містян доводилося чути від друзів, знайомих чи просто у соціальних мережах щось на штиб: «О! Тільки непогода, а вони знову за своє!» – чи, принаймні, щось дуже схоже на подібні коментарі.
Журналісти видання Золотоноша.City зацікавилися цим питанням і вирішили з’ясувати: що таке холодний асфальт, яким чином він працює і головне – чому для нього не страшна мінусова погода. Для цього ми поспілкувалися з начальником управління житлово-комунального господарства Артемом Харіним, який і відповідає за дорожній фонд громади.
Міжсезонне утримання і чим є цей холодний асфальт
Існує таке поняття як міжсезонне утримання доріг. Сезон гарячого асфальтування триває влітку, навесні та восени, а саме – коли тримається хороша погода і плюсова температура. А зима – це і є те саме міжсезоння. Головна задача цього періоду – не допустити збільшення проблемних ділянок за період, коли нестабільна погода (то заморозки, то потепління, то сніг тане і впливає на амортизацію дорожнього покриття тощо) активно сприяє утворенню нових ям, вибоїн та подібного. Ну і заодно просто провести точковий ремонт дороги.
— Назва «холодний асфальт» фактично і є відповіддю на запитання про головну відмінність цього виду асфальту від класичного, – пояснює Артем Харін. – На відміну від гарячого асфальту, який розігрівається до високих температур, холодний не піддається попередній термічній обробці до розпеченого стану. І оскільки працювати взимку з класичним асфальтуванням неможливо, але амортизація доріг при цьому продовжується і навіть посилюється – холодний асфальт ідеально пасує для ліквідації ушкоджень дорожнього полотна та для підтримання останнього у хорошому стані.
Як повідомляв Артем Вікторович раніше, у поточному міжсезонні вже було здійснено ремонт 168 м2 покриття на основних вулицях саме холодним асфальтуванням. Водії могли відчути підвищення комфорту під час руху, а також помітити, що цього року немає значних проблемних ділянок, де розбивається підвіска чи розриваються шини об краї небезпечних ям.
— Звісно ж, окрім підтримання у хорошому стані самих доріг як таких, ми ставимо собі за мету також і зменшення рівня амортизації транспортних засобів громадян, – зазначив посадовець. – І відповідно – це безпека дорожнього руху, тобто життя і здоров’я мешканців.
У соціальних мережах побутує міф, що заасфальтовані таким чином ділянки за зиму розмиваються, вибиваються і знову оголюють ями, а єдиний зиск від холодного асфальту лише у тому, що він не дає цим ямам розширитися і тримає їх у притомному стані до сезону гарячого асфальтування.
— Це не так, – спростовує тезу Артем Харін. – Можливо, водії могли спостерігати подібне раніше, під час нашої співпраці з одним із попередніх підрядників, який виконував свою роботу не зовсім так, як це має відбуватися. Але не зараз.
Йдеться про те, що раніше траплялися випадки, коли холодним асфальтом просто «заляпували» ямки і на тому все. Наразі ж, притомні підрядники проводять відповідні попередні підготування, зокрема обрізку (фрезерування) та вирівнювання країв вибоїни, обробку бітумною емульсією тощо.
— Часто трапляється, що люди вважають, буцімто холодний асфальт – це звичайний асфальт, який просто не нагрівали. Утім ні. Цей зовсім інший, відмінний від гарячого, створений за інакшою технологією і для інших обставин використання, – зауважує Артем Вікторович. – Це дійсно спеціальний асфальт і розрахований на роботу навіть при не дуже низьких мінусових температурах, головне – щоб була відносно суха погода, принаймні, аби у запланованих для ремонту ямах не стояла вода.
Довідково про технічну частину
Отже, холодний асфальт – це багатокомпонентний матеріал, який містить дрібнозернистий щебінь, органічні кислоти, пластифікатори, полімери. Набування ним міцності відбувається не за рахунок охолодження поверхні, а в результаті випаровування вуглеводнів, фактично – при контакті з повітрям, шляхом хімічної реакції.
Із приємного і подекуди дуже важливого для пересічного обивателя – проїзд на відремонтованій ділянці відкривається фактично моментально після завершення робіт.
Вистелений шар холодного асфальту має підвищуватися приблизно на 5 міліметрів над основним покриттям, для можливості подальшого утрамбовування колесами автомобілів.
Рекомендована температура, при якій можна виконувати таке асфальтування – у межах 10 градусів морозу. Якщо знадвору дуже холодно, то перед процесом слід на якийсь час розташувати мішки у приміщенні, де тримається 16-25° тепла.
Для порівняння
- ? Температура укладання гарячого асфальту – 110-130°C.
- ? Температура укладання холодного асфальту – не вимагає нагрівання, достатньо підтримувати близько 20°C.
- ? Температура укладання литого асфальту – 190-230°C.
Наостанок, перерахуємо переваги холодного асфальту
- ✅ Дуже швидкий ремонт дорожнього покриття проїжджої частини.
- ✅ Стійкий результат.
- ✅ Можливість укладання на вологу поверхню після дощу.
- ✅ Моментальна можливість продовжити рух після роботи.
- ✅ Можливість придбання у будівельних магазинах.
- ✅ Тривалий термін зберігання.
- ✅ Ремонт дороги взимку та влітку.
- ✅ Зменшення кількості аварій та пошкоджень автомобілів.